Sobre Ignar. Alguns apunts.

Fa temps, poc després de donar per tancat Ignar, aquell llibret invisible d’encanteris, vaig escriure algunes notes per entendre’l millor. Ho vaig fer, també, i sobretot, per registrar l’atmosfera en que el vaig escriure, per deixar constància de les obres i els autors que, em sembla, van tenir alguna cosa a veure amb la seva gestació. Mapa fantasma d’influències. Penjo el text al blog, pels poquíssims que l’hagin llegit. Tot el que estic fent ara parteix d’aquí, però avança en una direcció molt diferent d’Ignar. També ho penjo per una altra raó, i és que sé que mai cap crític d’aquest país parlarà del llibret (tret de l’estimat Jaume Pons). Evidentment, cap crític seriós hauria de perdre el temps llegint sobre la tradició ocultista anglesa o catalana, o indagant en una filosofia tan llunyana i innecessària —i que glossa tan erròniament els nostres temps!— com la de Sloterdijk (genuflexió a Raül Garrigassait). En fi. Fa gràcia veure com, quan ja els nostres millors poetes (Martínez Vernis, Pedrals, Todons, Pietrellis, i tants altres) han aconseguit bastir un univers propi amb tot un espectre de referències que traspassa, i de llarg, les expectatives estètiques de la tradició clàssica catalana, la majoria dels crítics segueixen obnubilats en utilitzar un instrumental rovellat i carca, incapaços de comprendre la poesia dels nous temps. No és com abans. Ara cada poeta reclama una atenció especial, més hores de lectura. Són necessàries per copsar, mínimament, el precís imaginari de cada poeta, per situar-lo en el context adequat. Les tradicions, avui, oscil·len i es contaminen a un ritme frenètic. Els crítics, per tant, si volen estar a l’alçada, hauran de treballar, també, a un ritme frenètic. S’han acabat els crítics de chaise-longue.

Dit això, la fotografia d’Ignar és cortesia d’Ariadna Serrahima. 

Sobre Ignar. Alguns apunts.

  1. El llibre està escrit i pensat com un conjunt d’encanteris, una espècie de missal poc ortodox: el missal d’un ateu. Té una funció, doncs, eminentment oral. És un llibre per ser recitat en veu alta.

  2. Potser els poemes no són poemes, sinó escriptures. Graffitis trobats al lavabo d’una fàbrica abandonada? I tanmateix, déu voldria ser-hi.

  3. El lloc idoni per recitar-lo és una cambra petita, en aquella penombra ideal que recomanaven els practicants de l’art de la memòria durant la lectura.

  4. El títol prové de la cristal·lització interior de dues experiències lectores: els Sonets de Fages de Climent i La Croisade des Enfants de Marcel Schwob. Però això tampoc és segur del tot.

  5. La muntanya del poema 4 és la muntanya d’Eckhart.

  6. El poema 7 és una mòmia que vaig veure al British Museum, la Tjenmutengebtiu.

  7. El poema 11 comença amb una versió d’un dístic del Peregrí Querubínic de Silesius traduït per Lluís Duch.

  8. El 12 ve de la lectura d’alguns passatges del Llibre Vermell de Jung en els il·luminadors seminaris de Victòria Cirlot.

  9. El 13 és un somni que vaig tenir.

  10. El 28 també narra un somni, o potser una esperança o una intuïció: la certesa estranya d’haver estat un om siberià en temps remots -passat, futur? Em recorda aquella meravellosa lliçó de Francesc Pujols al seu Hiparxiologi: Quants homes deuen haver dormit i reposat al llit fet amb la fusta de quan van ésser arbres.

  11. Les classes de Fernando Pérez-Borbujo sobre el concepte d’angoixa i els seminaris de Victòria Cirlot entorn el fenòmen de la visió foren molt importants per a l’escriptura d’aquest llibret.

  12. Una fantasma inel·ludible que sobrevola la cosa: la poesia de Samuel Beckett, que em trobava traduint mentre anava escrivint les escriptures.

  13. Altres obres crucials: La filosofia oculta en la época isabelina, de Francis Yates; Hiparxiologi, de Francesc Pujols; El seminari sobre l’angoixa de Lacan; Esferas I, de Peter Sloterdijk; Hamlet; Al cel, de Jacint Verdaguer; la poesia de Joan Vinyoli i de Juan-Eduardo Cirlot. I La Nascita del Verbo de Giacinto Scelsi. 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s